Filipijnen (09-12-2017 t/m 02-01-2018)

2 januari 2018 - Cebu City, Filipijnen

Manilla

Na een lange reis aangekomen in het hostel in Manilla. De jetlag van de lange reis hakte er behoorlijk in waardoor ik eigenlijk vrij weinig heb gedaan mijn eerste dagen. Maar het ontmoeten van andere mensen ging weer zo snel. Ik had totaal geen plan toen ik aankwam maar dat werd al snel gemaakt. Toevallig zat Yifan een Chinese jongen maar woont in Nederland in dezelfde dorm. Hij ging de volgende dag naar El Nido en besloot dit ook maar te gaan doen, ik moest toch ergens gaan beginnen.

El Nido

Samen zaten we in hetzelfde vliegtuig en kwamen we daar Natascha tegen. Helaas zaten we niet in dezelfde hostels maar alles was super dichtbij daar. We werden in kleine wagentjes, soort TukTuk naar het dorpje gebracht. De eerste dagen daar waren wel pittig, mijn reis begon en dat had ik door. Maar deze begon alleen ... waarom ? waarom in vredesnaam wilde ik alleen gaan reizen. Gedachtes als hoelang zal ik weg blijven? Zal ik echt mijn wereldreis maken of toch sneller naar huis? Zal ik thuis gaan missen? Eigenlijk wil ik ook gewoon lekker werken en thuis zijn bij alles wat ik daar heb. Kortom, in het hier en nu leven was het zeker eerst even niet. Het slapen in een dorm met meer mensen, geen privacy, koude douches en continue veel mensen om mij heen was mega wennen. Gelukkig had ik deze momenten mijn lieven vriendinnetjes op afstand maar toch ook weer heel dichtbij. Wat ben ik toch gezegend met mijn lieve vriendinnen die mij door en door kennen, zelfs beter dan dat ik mijzelf soms ken. Maar gelukkig trokken Yvan en Natascha mij ook zo door de dagen heen. We hebben een boottocht gedaan, andere tours gedaan, gezellig gegeten en zelf weer voor het eerst gedoken. Mega spannend ineens om weer te doen. Het moment dat ik lekker aan zwemmen was, meters diep, tussen de vissen ... besefte ik weer, dit is waarom ik het wil. Genieten van de mooie natuur, duiken, ontspannen, reizen ... oké ik hou weer van reizen! Duiken blijft toch mijn mooiste hobby. Onder water zwemmen, je zo licht als een veertje voelen, tussen de visjes die daar spelen in het koraal, de grote schildpad die langzaam en relaxt voorbij zwemt. Wauw .... genieten.

Cebu city

Na 4 nachten El Nido gingen we allemaal onze eigen kant weer op en begon ik aan mijn busreis naar Puerto Princesa om vervolgens door te vliegen naar Cebu. Aangekomen in Bugoy Backpackers voelde ik weer de gezelligheid van het hostel leven. Deze mensen hebben van hun eigen huis een hostel gemaakt. Je leeft dus gewoon in een van hun slaapkamers, badkamer, keuken en woonkamer. Het was net een huis vol jongeren met een paar ouders die allerlei tips konden geven over het reizen. De eerste avond was er toevallig een salsa feestje in Cebu en dichtbij dit hostel ook nog. De eigenaresse van het hostel had dit altijd al graag willen zien en ging mee die avond. Super leuk en gezellig. Het was zo heerlijk om weer even lekker te kunnen dansen. Snel leerde ik al mensen kennen daar en was er toevallig ook een Nederlands man die daar wat kizomba lessen gaf. Deze momenten merk ik ook weer hoe super gelukkig ik toch wordt van dansen, deze muziek en de gezelligheid daar.

De volgend dag was de planning om met Walvishaaien te zwemmen, maar dit liep wat anders af helaas doordat mijn portemonnee werd gestolen onderweg. Hoe het gebeurd is snap ik nog steeds niet. Kon mijzelf aardig voor mijn kop slaan, want waarschijnlijk was dit weer zo’n typisch yasmijn chaotisch momentje dat ik mijn spullen weer eens niet goed genoeg had opgeborgen. Gelukkig was iedereen super lief, gaven mensen wat water en drinken voor de reis terug want ik had totaal geen rode cent om ook maar iets te kopen. In de bus terug natuurlijk lekker gejankt als een klein kind. Toevallig was ik de avond ervoor Facebook vrienden geworden met de eigenaresse van mijn hostel en kon zij geld brengen omdat ik mijn bus terug ook moest betalen. Terug bij het hostel kon de eigenaar gelukkig mijn drama gedrag weer wat relativeren, het is maar geld. Gelukkig was ik niet mijn gopro of andere spullen allemaal kwijt.

Bohol

Na een paar biertjes en goed slapen heb ik mijn reisplanning opgepakt en de ferry genomen naar Bohol. Daar kwam ik bij aankomst Pim en Kim (Nederlands) en hebben we onze taxi gedeeld naar onze hostels. Voordat ik naar dit hostel ging was ik eens weer zo zenuwachtig, sloeg nergens op. Zal ik wel leuke mensen tegen komen? Zodadelijk kan ik alle activiteiten alleen doen? Maar het tegendeel werd al heel snel bewezen, binnen 5 minuten leerde ik mensen kennen, hadden we een grote groep die de volgende dag een scooter huurden en rond het eiland toerden. Als eerste plek hadden we de chocolat Hill, die helaas door de regen niet bruin waren maar groen. Maar oké, het was een mooi uitzicht. Het uitzicht op de scooter was ook zo mooi. Overal rijstvelden, mensen die daar werken, dieren en gelukkig hadden we ook een heerlijk zonnige dag. Na onze lunch zijn we naar de super schattige mini aapjes gegaan, de Tresiers. Zoooo lief, hij zou prima in mijn backpack passen maar dat is natuurlijk een beetje zielig. Dus heb hem lekker in de boom gelaten. De volgend dag was het mijn planning om naar Siquijor te gaan. Helaas kwam toen onze tweede typhoon alweer en werd de ferry gecanceld. Zooo kut en balen...

De volgende plek werd daarom Siargao, waar ik met Natascha kerst ging vieren. Het eiland was echt een typisch surfers eiland, je zag het aan de winkels, de mensen die er liepen en het sfeertje daar. Super gezellig. Bijzonder was wel dat met kerst gewoon echt bijna alles dicht was en iedereen terug ging naar hun familie. Maar gelukkig hebben wij heerlijke sushi kunnen veroveren die avond. De volgende dag ging Natascha weg en ging ik met een ander meisje wat rondrijden op scooter, wat genieten op dit mooie eiland. We hebben een beetje gerelaxed bij een net nieuw resort, met schattige huisjes en waar ze het typische reizigers VW busje hebben. Zooo cool...

Maar ik had ook zo veel zin om naar Malapascua te gaan, eindelijk weer duiken en natuurlijk een speciale duik. Wel ook spannend, want ik had de laatste keer super veel last van mijn oor. Aangekomen bij het resort was echt wauw! Mooie plek, aan het strand, super mooi. Verder was er alleen weinig te doen op Malapascua. Maar de volgende dag ging ik gelijk al mijn duik doen om 5 uur in de morgen, heerlijke vroeg haha. Maar het was zo de moeite waard. Op de boot met zonsopgang. Maar deze grote voshaaien waren het natuurlijk nog meer waard! Ze waren zo groot, maar vooral hun mega staart. Ik probeerde dit natuurlijk nog op camera vast te leggen, maar dat was je ziet met je ogen blijft toch het allermooiste.

Voor oud en nieuw hadden we afgesproken met een aantal van onze club op Boracay. Het party eiland van de Filipijnen, dat was het ook zeker. Het was vol met backpackers, clubs, feestjes en gezelligheid. We hadden kaarten gekocht voor een feestje waar we met ons 5en heen gingen. Maar eerst gingen we natuurlijk even een eerste borrel halen bij Monkey Backpackers waar het een dikke gekte is met feestende mensen. Daar leerde ik Zach kennen, man uit Texas. Ik werd natuurlijk helemaal lyrisch van al zijn verhalen over het Burning Man festival in Nevada. Daar moet en zal ik gewoon heen gaan. Helaas hadden we regen met de jaarwisseling maar het vuurwerk was zo mooi. Ze hadden grote steigers in het water staan waar het vuurwerk werd afgestoken. Georganiseerd, veilig en onwijs mooi vuurwerk.

Helaas zat de filipijnen er toen ook alweer zo ongeveer op voor mij. Terug in Cebu city heb ik nog een gezellige dansavond gehad met de hele groep. Zo bizar hoe snel de dagen, weken voorbij zijn gevolgen. Nu op naar Jakarta om een paar dagen te dansen met Anthika om vervolgens door te gaan naar Maleisië.

Filipijnen, je was super mooi, mensen super lief en aardig, werd zo goed Engels gesproken door iedereen, zo veel leuke mensen leren kennen maar ook heel vaak gebaald van alle regen helaas.

Uitgaven

Cebu: Bugoy backpackers 1350 peso’s, 3 dagen

Bohol: Moon Fools hostel Bohol 1210 peso’s, 2 dagen

2x 590 nog 2 dagen

Cebu: 250 peso’s hey fellas 4,10 euro 1 Nacht

Siargao: villa solaria 1050 peso’s, 3 dagen (kerst)

Malapascua: Thresher cove dive resort 1680 peso’s, 3 dagen

Sunday hostel Cebu 12,60 euro 750 peso

Duiven: 1700 peso 28,57 euro

Borocay: Borocay backpackers 3248 peso’s, 3 dagen (oud en nieuw)

Cebu the stopover hostel (naast vliegveld) 5 euro

Gopro 570 housing dome duikglas