Myanmar (02-03-2018 t/m 14-03-2018)

14 maart 2018 - Yangon, Myanmar

Yangon

Myanmar, wauw.. je stond niet gelijk op mijn lijstje om naar toe te gaan deze reis maar ik heb geen seconde spijt gehad. Een land waar nog niet zo veel backpackers zijn, veel plekjes kan vinden wat nog niet zo toeristisch is maar toch ook zo makkelijk te reizen is. De mensen hier zijn zo onwijs vriendelijk en beleefd. Een land waar je mensen groet.. Megalaba en een brede lach terug krijgt. Mensen zijn erg bescheiden, vooral de vrouwen hier. Maar je merkt ook aan de bepaalde plekken, zoals de highligt Bagan dat de mensen inspelen op de toeristen. Veel kinderen zijn aan het werk om kaartjes of andere souvenirs te verkopen aan reizigers.  Erg om te zien dat deze kinderen worden ingezet om geld te verdienen en dan niet naar school toe gaan. Maar wauw, Bagan was wel onwijs mooi waar het toch niet kon laten om de ballonvaart te doen over alle tempels in de ochtend. Het uitzicht was zo bijzonder. Zo ver je kon kijken zag je toppen van de tempels de lucht in steken en de ene nog groter dan de andere. Was aardig prijzig maar geloof niet dat ik een nog mooiere ballonvaart ergens zou kunnen doen dan hier.

De volgende plek Mandalay waar weinig te zien is eigenlijk, ook gelijk de locale trein (11 uur lang) genomen naar Hsipaw. Bijzondere van deze trein is de lokale mensen, de hoge brug waar hij overheen gaat en de dorpjes waar je doorheen komt. De plekjes waar weinig reizigers zijn en veel lokale mensen blijven toch het leukste.

Aangekomen in Hsipaw overnacht om vervolgens de volgende dag een trekking te doen overdag rond de dorpjes van Hsipaw. Hsipaw blijft echt een aanrader, zo veel enthousiaste lieve mensen, zwaaiende kindjes, de huisjes en tuintjes hoe deze mensen wonen blijven bijzonder om te zien. mensen wonen met meerdere complete families op een stukje grond waar wij in Nederland 1 huis hebben staan. Veel van deze mensen hebben zelfs nog nooit westerse mensen gezien omdat ze hier net naartoe verhuisd waren aangezien het zo onrustig is in het noorden.

Gelijk maar door in de Siberische nachtbus naar Kalaw. Siberië ?!  Ja want dat is het in de bussen hier, vriespunt ... Brrr. Dikke kleding en zonder dekentjes vervolgens gedropt in de kou van Kalaw om 5 uur in de ochtend. Wachten bij een theehuisje (ook buiten bbrrrrrr) om de trekking te beginnen om 8 uur. Voorafgaande wist ik, wandelen voor kilometers en Yasmijn is geen match. Maar oke, toch maar weer gedaan. Blaren overal en liep na 1 dag op schoen en slipper al. De omgeving was mooi om te zien maar nog meer genoot ik van deze familie stay’s waar we hebben geslapen. Deze families hebben niks aan internet, warm water, luxe. Enkel een beetje stroom waar een klein lampje dan voor brand. De beide families waren ontzettend aardig en warm onthaal om ons te laten logeren in hun huis. En de ervaring met de bucket shower was natuurlijk een aanrader haha.

Daarna relaxen bij Inle Lake wat helaas weer super toeristisch was. Maar hier kon ik weer even bijkomen om vervolgens naar alweer de laatst plek, Yangon terug te gaan. Samen met een clubje daar nog de Shwedagon pagode bezocht tijdens sunset. Onwijs mooi deze kleuren. En nu... zit Myanmar er alweer op. Ondanks dat zoals ik al zei deze niet bovenaan mijn lijstje stond staat deze zeker in mijn top 3 nu. De vele lokale mensen, dorpjes waar nog weinig backpackers zijn, back to basic leven, weten hoe gezegend ik ben eigenlijk als westerse opgeroeid te zijn, vrije keuze in opleiding (ja,  bizar dat hebben ze hier dus niet) en oke, de spugende mensen met Beatle nut en rode vieze tanden zal ik dan niet missen. Nu op naar mijn bijzondere next destination, Japan. Dansen, sushi.... kan niet wachten!

12 dagen Myanmar

Uitgaven: