Vietnam (16-04-2018 t/m 27-04-2018)

28 april 2018 - Hoi An, Vietnam

Travel Quote You only live once, but if you do it right, once is enough.

Hanoi

Aangekomen vanaf Zuid Korea in Vietnam. Even makkelijk een goedkope Grab taxi bestellen om naar mijn hostel te gaan. Ik was ontzettend blij Zuid Korea te verlaten, even weer terug naar een land in Azië waar een “echte” backpacker sfeer hangt. En daar bedoel ik mee, super sociale mensen, gezellige ruimtes waar backpackers samen komen, veel activiteiten en uitstapjes te doen zijn en toevallig ook een heerlijk goedkoop land.

In de Taxi naar Hanoi zie je gelijk al de gekte van het verkeer, waar het lijkt alsof er gewoon geen regels zijn. Mensen rijden kris kras door elkaar en gaat allemaal net goed zoals het lijkt. Aangekomen in mijn hostel (Chien Hostel) kreeg ik gelijk al een heerlijk gevoel bij, lekker druk en veel mensen. Ideaal met een travelagent binnen. Aangezien ik mijn reizigers dipje zo snel als mogelijk wilde wegkrijgen gelijk trips geboekt, Halong Bay en Sa Pa.

Halong Bay

Gelijk de volgende dag naar Halong Bay, een tour met een nacht op de boot. Samen met Simon (Duits) had ik toevallig deze tour geboekt vanuit het hostel. Wat we niet wisten is dat we samen op deze tour zaten en verder niemand. Bijzonder dat het zelfs door ging, met 5 werkers en 2 toeristen op een boot. Heel bijzonder maar gaf mij een heerlijke Prive suite op de boot. Gelukkig had ik een leuke klik ook met Simon, en konden we uren praten tijdens de bootreis waar we genoten van het mooie uitzicht. De uitstapjes als kanoën en hiken deden we met een grotere groep wat ook erg gezellig was. Heerlijk om in de avond onder het genot van een drankje de sterren te kijken, genieten van het uitzicht en goede gesprekken te hebben. Ook was ik wel wat jaloers op hem, werken over de wereld en steeds een beetje reizen daarbij, wat een baan. Maar oke, ik mag natuurlijk zeker niet klagen met mijn situatie ;). Enige jammere aan deze trip was wel de complete vuilnisbelt in het water, wat een plastic overal en dat is zo zonde.

Sa Pa

In de avond de nachtbus naar Sa Pa, heerlijk wat een comfortabele nachtbus. Ik geloof de meest comfortabele nachtbus die ik heb gehad in heel Azië. Gewoon lekkere bedjes waar je lang uit kan liggen, dekentje en schoon. Aangekomen in Sa Pa, mogen we zelfs blijven liggen tot 6 AM. Wat een luxe is, normaal gesproken mag je lekker buiten wachten tot dat je ergens naar binnen mag.

Als het dan 6:00 is gaan de lichten aan en worden we naar het kantoor gebracht waar we opgepikt worden. Met een leuke groepje worden we naar onze homestay gebracht, krijgen we lekker ontbijt en starten we gelijk met onze eerste trekking. De regenlaarzen werden aangetrokken en dit was zeker nodig. Door de regen was het overal modder en blubber. Met de trekking gingen een aantal locals mee, die een gezellig praatje proberen te maken met hun gebrekkige Engels. Bijzonder hoe oud deze mensen zijn een een conditie. Het vrouwtje dat mij hielp als ik weg glibberde of met een been compleet in een rijstveld zak was 50+ en had een conditie om u tegen te zeggen. Daarnaast had ze een dikke mand op haar rug, waar natuurlijk halverwege alle souvenirs plotseling uit werden gehaald en we ineens belaagd werden om wat te kopen. Maar natuurlijk wat gekocht van mijn vrouwtje, voor mij weinig geld maar voor haar veel. Daarna wandelen we we weer verder, hoog over de rijst velden. Wat een ontzettend mooi uitzicht is. Helaas is het een beetje mistig waardoor we niet helemaal tot aan de andere kant kunnen kijken maar geeft ook weer en mooie foto zoals de grote brug die in de mist verdwijnt (zie album).

In de middag komen we terug en kunnen we lekker relaxen. Gelukkig hebben we een leuke groep reizigers waarvan het merendeel, exact hetzelfde heeft gedaan als ik. Gewerkt, gespaard, huis opgezegd en gaan reizen.

De volgende dag hebben we de tweede trekking naar een waterval, gelukkig met de regenlaarzen aan onderweg daarheen wat hier al helemaal nodig was. Meerdere keren glibberen we achterover of bijna het padje af van de modder. Maar we hebben de waterval bereikt met een ontzettend mooi uitzicht over de rijstvelden. Hier hebben zijn we even gebleven en besef je weer even, “pause the moment”, geniet van dit mooie uitzicht ... Moment dat ik van mijzelf even moet beseffen hoe mooi en heerlijk reizen is, dit uitzicht kan meemaken en ervaren..

Hue

Vanaf Sa Pa terug met de bus naar Hanoi en de volgende dag een dag en nacht rit naar Hue. In Hanoi was het nog aardig aangenaam en lekker warm, in Hue was het tropisch warm. Ik heb nog geprobeerd wat te zien, maar de hitte versloeg mij een beetje uit het veld. Samen met een mannetje achterop de motor nog een Pagoda bezocht maar daar verder bij gelaten.

Hoi An

De volgende ochtend in de bus naar Hoi An, waar ik in de bus al Nadine (Nederlands) ontmoet. Toevallig zitten we ook in hetzelfde hostel waar we samen heen gaan. Een heerlijk hostel, veel backpackers, veel Nederlanders toevallig en een super gezellige sfeer. Voelde mij gelijk helemaal in mijn nopjes. In het zwembad kom ik dan ook ineens Suzanne (Nederlands) tegen, we hadden elkaar al eerder ontmoet in Myanmar waar we ook een ontzettend leuke groep hadden. Even later hadden we een ontzettend leuk groepje bij elkaar waarmee we eten, spelletjes doen, lachen en vooral genieten met elkaar. Deze menen gaven mij weer een ontzettend fijn en goed gevoel om verder te reizen, inspiratie voor nieuwe plekken en hebben mij weer compleet laten genieten. Daarnaast was ik in Hoi An ook bezig met mijn foto’s skills. Van een Nederlandse man een paar uur les gehad en inmiddels weet ik beter wat mijn camera functies inhouden en waarvoor het precies bedoeld is. Ook het oefenen met de camera was super leuk. Kortom, Hoi An was mijn laatste maar leukste plek van Vietnam. Het gemoedelijke plekje, de mensen, het juiste hostel en wat oefenen met mijn camera. Altijd een beetje verdrietig als je dan weer een leuke plek als deze moet verlaten, de groep uit elkaar gaat en iedereen weer zijn eigen weg. Maar ik ben nu klaar voor een nieuwe ervaring, Afrika. Een lange reis voor de boeg maar ik kan niet wachten. Ontzettend veel zin in een nieuwe ervaring, land, cultuur, te gekke activiteiten (vooral de great whites).

Afrika i’m ready ;)