Japan ( 14-03-2018 t/m 11-04-2018)

11 april 2018 - Tokyo, Japan

Kon’nichiwa! (Hallo in het Japans)

Tokyo

Aankomst in Tokyo met jawel, slippers. Ik had mij namelijk erg goed voorbereid op de temperatuur van Japan (not). Weer zo’n momentje dat ik mij besef dat zo absoluut niet voorbereidend aan het reizen ben, maar eigenlijk aan de andere kant maakt het mij ook relaxed en red ik mij altijd uit de situaties. Oke, even fris op deze slippers door Tokyo. Daarnaast lijk ik tussen al deze mannen in pak, vrouwen in mantelpakjes en nette kleding een debiel met mijn slippers, trainingsbroek en knal roze vest. Nadat ik met veel moeite mijn laatste beetje geld gelukkig kan omwisselen in Japanse Yen stap ik in een trein, natuurlijk met hulp want geen idee hoeveel het is en hoe het allemaal werkt. In de trein is het een wereld van verschil met Myanmar. Ik kan hier wel van de grond eten. Alles is mega schoon. Midden in de nacht probeer ik mijn hostel te zoeken die natuurlijk in grote Japanse letters geschreven was en ik er wel 10x voorbij gelopen ben. Binnen is alles super klein, kleine hokjes als soort capsules waarin je slaapt die natuurlijk hier bekend zijn. Na een nachtje slapen even heerlijk geshopt, voor natuurlijk eindelijk mijn grote camera. Zo veel geld mee kunnen besparen ten opzichte van Nederland. Maar belangrijker, nu echt mooie scherpe foto’s kunnen maken van mijn mooie reis die een once in a life time is. De volgende avond slaap ik bij Chirag en gaan we naar een dansavond in Roppongi. Zo anders weer als overal, de mensen zijn hier voornamelijk veel ouder. Chirag vertelt dat mensen hier veel later beginnen met dansen en genieten van het leven. Eerst studeren en carrière opbouwen, daarna gaan ze pas meer voor hunzelf doen zoals dansen. En dan denk ik ook, ja zo denk ik ook vaak, maar steeds vaker probeer ik mijzelf te zeggen dat ik moet genieten van alle momenten die ik beleef en meemaak. Na een geslaagde avond vertrek ik de volgende dag naar Matsumoto.

Matsumoto

Vroeg in de ochtend neem ik mijn eerste Shinkansen. Wauw, wat een trein, zo luxe, natuurlijk wederom brand schoon, veel beenruimte, stoelen kunnen achterover, rookruimtes, stopcontacten voor iedere stoel, toiletten met wc papier en wasbakken. Dan denk ik weer even terug aan mijn trein in Myanmar, een gat in de grond, trein die van links naar rechts schudt en dan maar hopen dat je in het gat plast en niet over je eigen kleding. Want geloof mij, op deze bril wil je echt niet zitten. En nog niet eens gesproken over de vreselijke lucht die uit dit hok komt. Dus nu geniet ik optimaal van deze heerlijke luxe. De trein gaat zo mega snel en ik geniet van het uitzicht wat mij doet denken aan wintersport, de bergen met sneeuw erop. Brrr.. wat zal het koud zijn als ik uit de trein moet. En ja, dat was het ook. Een flink stuk nog lopen met mijn backpack naar het hostel dat amper te vinden was. Het was een groot huis waarvan de muren van soort dunnen doek was. Typisch Japans en wel ontzettend mooi. Aangezien ik hier maar 1 nacht slaap wil ik het meeste uit de dag halen en ga ik nadat ik wat opgewarmd was naar het houten kasteel. Dit is een van de mooiste kastelen en behoort tot de top van de bezienswaardigheden van het land. Daarnaast is dit het oudste houten kasteel van Japan. Met de kastelen van Himeji, Hikone en Inuyama behoort het tot de 4 nationale kastelen. Dit was mijn eerste moment dat ik ook even mijn mooie camera kon proberen, in de kou en regen. Mooi kasteel om te zien en vooral de ligging met het water eromheen. Waarschijnlijk nog mooier met een blauwe lucht en Sakura. Verder is er weinig te zien in dit kleine dorpje. In de avond lig in op de grond op een comfortabel matras met jawel een warme kruik, dit is ook echt nodig. Daarnaast zelfs nog een kachel erbij aan. Opwarmen en slapen voor de volgende dag.

Kanazawa

De volgende dag naar het stadje Kanazawa. Wederom een prachtig uitzicht over de bergen met sneeuw waar de trein met een flinke snelheid langs sjeest. En dan denk ik, ohhh wat zou ik nu graag weer even op wintersport willen. De gezellige drankjes na een hele dag in de buitenlucht op mijn snowboard. Rodelen naar beneden wat het leukste is als je keihard gaat. Eigenlijk had ik een paar dagen wintersport moeten meepakken hier maar helaas was het reizen daarheen toch te duur.

Maar aangekomen in Kanazawa in mijn hostel wat echt op een A locatie ligt probeer ik het meeste uit mijn dag te halen. Drop mijn dikke backpack en neem mijn dagtas mee met spullen en mijn camera. Eerst langs de vismarkt waar allemaal verse vis verkocht wordt en natuurlijk rijen staan voor de sushi restaurants. Het zonnetje is er gelukkig ook wat bij en kan ik heerlijk wandelen door het park waar allemaal mensen traditionele kleding dragen. In het park staan de eerst plum bloesem al in bloei en probeert iedereen een mooie foto met deze bomen te maken. Daarna kom ik terug bij het hostel na kilometers gelopen te hebben. Aangekomen in het hostel kom ik erachter dat ik mij vergist heb in het gedeelte waar oude huisjes staan. Maar aangezien ik echt alles wil proberen te zien neem ik mijn tas weer mee en loop ik weer helemaal terug en zelfs verder. Maar met muziek in mijn oren en lopen voelt dit absoluut niet als een straf en kan ik even heerlijk tot mijzelf komen. Even door het oude gedeelte van Kanazawa gelopen waar ik nog toch nog even een souveniertje wil kopen, sushi stokjes die waarschijnlijk wel gebruikt zullen worden.

Kyoto

Flink doorreizen in Japan om het meeste uit mijn dure JR railpas te halen, dus reis ik door naar Kyoto de volgende dag. Maar hier verblijf ik meer dagen omdat er zo veel te zien is.

Aangezien ik de JR pas heb kan ik makkelijk dagtrips doen, zoals naar Nara. Vroeg in de ochtend de trein naar Nara genomen om daar alle tempels te kunnen gaan zien. Helaas was het weer super slecht en veel regen. Bijzonder om te zien hoe de herten hier een heilig dier zijn. Deze beesten lopen overal vrij los en worden gevoerd door veel toeristen. De eerste plek, de Great Buddha waar alle herten lopen is ook en mega toeristen trekpleister. Zeker de grootse Buddha (15 meer hoog) die ik heb gezien. Daarna door naar de Todaiji Tempel (de rode tempels). Leuk om te zien maar vond ik minder bijzonder. De laatste tempel, Horyu-ji Tempel gebouwd rond het jaar 607 was meer bijzonder te zien. waarschijnlijk ook omdat dit oude tempel is en daardoor meer indrukwekkend. De volgende dag ga ik naar het bamboe forrest. (Arashiyama). Erg bekend ook onder de toeristen en daarmee ook erg druk. De bamboe voelt heel gek aan, alsof het van plastic is. Maar ziet er gaaf uit, vooral omdat het zo mega hoog is. Daarna ga ik naar het hostel om even op te warmen, want het is echt mega koud in Kyoto. Gelukkig ligt het Fushimi Inari Taisha (de rode poorten) erg dichtbij. Helaas was ook dit echt mega toeristisch en is het een grote uitdaging en veel geduld nodig om een mooi plaatje te maken zonder veel toeristen. Maar dat lukt aardig. In de avond ben ik zowaar zelfs nog gelukkig om een traditionele geisha te spotten. Zo bijzonder om te zien maar heel lastig om vast te leggen op camera. Ze zijn namelijk mensen zoals ik, de toerist helemaal zat haha.

De volgende dag staat de tempel Kinkaku-ji (gouden tempel) op de planning. Deze dag heb ik zelf ook mega veel last van heimwee, andere dagen had ik dit ook maar vandaag wel het toppunt. Dus ik besluit mijzelf maar wat af te peigeren en veel t gaan lopen. Muziek in mijn oren en lopen, mijn beste medicijn om weer even tot mijzelf te komen. Aangekomen bij de tempel, in de regen geniet ik ook minder van dit moment. Nu komt even dat gevoel waar veel reizigers het wel over hebben, als je er te veel ziet wordt je er zat van. Dus dit was weeeeeeer een tempel, oke het was mooi maar geniet er minder van. Ik maak een foto en loop terug naar het hostel. Na zeker 12 km te hebben gelopen ga ik mijn verzameling aan tickets maar wat ordenen om bezig te blijven. In de avond zowaar eindelijk wat met iemand samen eten. Met Irene uit Italië ga ik voor het eerst Ramen eten. Heerlijk eten. Ik geloof dat dat het reizen in Japan ook anders maakt dan de andere landen in zuid-oost Azië. Backpackers zijn meer op zichzelf, hostels hebben meer privacy en daardoor zijn mensen minder sociaal met elkaar. Veel momenten smacht ik dan ook weer even terug naar de momenten in de andere landen voorheen waar alles zo makkelijk ging en je nooit een moment alleen bent. Nu weet dat veel mensen zeggen, het is wel eens goed voor mij om alleen te zijn maar toch haat ik dit intens. Ik houd er gewoon niet van om zolang alleen te zijn, alles alleen ervaren, alles alleen plannen, gewoon niet gezellig. Maar ik merk ook dat het na een aantal jank buien van heimwee het gaat wennen, ik mijzelf een schop onder mijn kont moet geven en even moet doorzetten.

Osaka

Tijd voor een nieuwe plek, Osaka. Specifiek een hostel uitgezocht dat sociaal en gezellig zou zijn. Nou dat was dit hostel zeker, eindelijk een hostel waar een grote gezamenlijk ruimte was waar constant mensen aanwezig waren. Vanaf Osaka heb ik juist veel dagtrips gedaan omdat in Osaka verder zelf weinig te zien is. De eerste dag was bijna alleen maar regen dus heb ik alleen even de Osaka tower bekeken. De dag erna heb ik de trein genomen naar Kobe. Een dorpje wat bekend staat om de beef die ze verkopen. Deze koeien schijnen gemasseerd te worden en bier te krijgen waardoor hun vlees extra lekker is. Zelf heb ik het niet geprobeerd aangezien het ook mega duur is en k toch niet helemaal een vleeseter ben. In Kobe was verder dan de haven weinig te zien en heb ik een lange wandeling gemaakt door Osaka, langs het Osaka kasteel. Een erg mooi kasteel om te zien maar ook erg toeristisch.

De dag erna wederom in de trein op pad, toch heerlijk makkelijk zo’n JR pas. Met een uur reizen kwam ik aan in Himeij. Eindelijk een heerlijke zonnig dagje om het Himeij kasteel te bekijken. Een mega groot wit kasteel dat boven op een muur staat. In de avond heb ik nog heeeerlijk genoten van het Japanse eten Okonomiyaki en Takoyaki. De Okonomiyaki is een soort pannenkoek, met vis, groente, BBQ saus en flinter dunne vis erop. Bijzondere smaak maar lekker. Net als de Takoyaki. De balletjes gevuld met octopus, kaas en groente waren ook erg lekker. Vreemd om de octopus te proeven maar zelfs dit was lekker.

Hiroshima

De laatste stop van mijn reizen in Japan alweer. Een dagje van relaxen, Miyajima island, heerlijke Okonomiyaki (met noodles) en Atomic Bomb Museum.  Leukste uitstapje was dan toch wel het Miyajima island waar de meest bekende gefotografeerde Shrine staat. Mega veel toeristen natuurlijk maar toch nog een paar mooie plaatjes kunnen schieten van deze Shrine. En het eten, ik heb er zelfs twee keer gegeten (Koshida), was zo ontzettend lekker. Ook nog de oesters geprobeerd wat onwijs lekker was, de saus, de smaken ... aanrader !

Tokyo

Na twee weken reizen met de JR pas weer terug in Tokyo. Een hostel om even wat langer te verblijven en minder te slepen met mijn spullen. Heerlijk. De backpack met 20 kilo en de rest begint namelijk wel behoorlijk pittig te worden. Maar aangezien ik nog een dag over heb wil ik toch nog het laatste uit mijn pas halen en nog een dagtrip naar Fuji gemaakt. Aangekomen op het station kon ik zowaar gratis een fiets gebruiken om naar een park te fietsen waar ik mount Fuji kon zien. Super mooi uitzicht, vanaf een park (Chuo Koen) en gratis fiets..

Daarna was al snel mijn festival eindelijk! Veel dansen, mensen ontmoeten over de hele wereld, gezelligheid en genieten. De dagen van het dansfestival zijn voorbij gevlogen.

De andere dagen waren ook makkelijk te vullen in Tokyo. De Shibuya crossend, Piss Alley, Fish market, veel sushi gegeten natuurlijk, de gekke game shops en als afsluiter ook nog de Onsen geprobeerd natuurlijk. Bijzondere ervaring. Voelde mij daar nou net helemaal op mijn gemak alleen. Of het nou kwam omdat ik de enige buitenlander ben of mijn witte ding om mijn been om mijn tattoo te verbergen weet ik niet.

En toen zat Japan er al weer op. Genoten van het heerlijke eten hier, de sushi, Okonomiyaki, Takoyaki, Ramen en vele andere eten. De bijzondere mensen die super bescheiden en verlegen zijn maar ook gekke porno die hardop gelezen kan worden in de trein. Bijzondere cultuur maar ook erg mooi, vooral de Sakura. Wauw, compleet Japan in een roze deken. Maar natuurlijk genoten van de traditionele geisha, Japanse tempels en en Shrines. Maar voor nu, genoeg Japan tijd voor een ander land en stap nu met frisse reislust weer in het vliegtuig op naar een ander land. Andere cultuur maar deze maar voor kort vanwege het vele dansen wat ook heerlijk zal zijn.

Arigatogozaimashita  !! (Dankjewel)

Geen getoeter

Na een poosje ken je de kleuren van de trein lijn die neemt en begin je zelfs Tokyo te leren kennen

Uitgaven:

Vlucht Myanmar Yangon - Tokio

Kantoor spul, dagboek enzo 2,133 yen

Rood shirt 1190 yen

Broekje 2790 yen

124,28 dans ticket Japan

Tokyo hostel 1500 yen

Matsumoto backpackers 2800 yen (21 euro )

Kanazawa 1944 yen

Kyoto jam hostel (3 ;nachten) 4600 yen

Kyoto jam hostel 1 nacht 1450 yen

Rail pas 2 weken 52000 yen

H&M 4596 yen

Souvenirs (sushi stick) 3090

Osaka peace house suzunami (3 nachten, 5,000 yen)

Hiroshima santiago guesthouse hiroshima (3 nachten, 5800 yen)

Tokyo Inno hostel 2 nachten, 4590 yen

Yadoya guesthouse green Tokyo 6900 yen (3 nachten)

Yadoya guesthouse orange Tokyo

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade