Laos (13-02-2018 t/m 01-03-2018)

1 maart 2018 - Vientiane, Laos

Pakse

Nadat ik een aantal uren aangekomen was in Pakse, net over de grens kwam Pim dan eindelijk. Het was heerlijk om even met een echt reiziger samen te reizen, reis verhalen horen, delen, reisplannen horen en onze dagen in Laos te plannen. Nouja, eigenlijk gewoon lekker per plek te bekijken. We zijn de volgende dag gelijk begonnen met de Pakse Loop. In de verwachting dat we 3 dagen, 2 nachten zouden rijden. De eerste dag zijn we van Pakse naar Tad Lo gereden. Onderweg kwamen we veel locals tegen, zagen we hun huisjes waarvan je je soms verbaasd dat er mensen in wonen. Onderweg kwamen we ontzettend weinig backpackers tegen waardoor je nog meer het gevoel dat echt onder de locals te zijn. Onderweg hebben we gegeten bij een simpel tentje waar niemand ook maar een woord Engels kon, tsjaaa.. hoe bestel je dan eten. Met wat handen en voeten werk, nee en ja schudden en niet te moeilijk doen over wat je wil eten kom je een eind. Het eten was prima en lekker, de hygiëne is een ander verhaal maar wat kan je verwachten ook in een lokaal tentje als dit. De heenreis konden we genieten van deze mooi lokale dorpjes waar we soms even de grote weg af gingen en zwaaide kindjes ons vaak begroette. Aangekomen in Tad Lo vonden we een guesthouse aan het water bij de waterval. Schattige bamboe hutjes op palen aan het water. Dit was dan natuurlijk ook de keuze geworden om te slapen. Alles super basic maar prima, zeker voor deze prijs (70.000 KIP) voor 2 persoons bungalow.

De volgende dag zijn we terug gereden naar Pakse waar we onderweg veel mooie watervallen hebben gezien. De mooist waterval die we hebben gezien was de Tad Yuang waterval. Ontzettend hoog en toevallig net toen wij er waren ook een mooie regenboog voor de waterval. De laatste kilometers terug naar Pakse waren alleen echt mega kut doordat de weg compleet opgebroken was en we dus over stenen met mega veel stof moesten terugrijden. Het zwarte gezicht van Pim liet mooi zien hoe schoon deze weg was haha. Ook zooooo handig om beide kanten van de weg open te breken zodat je gewoon nergens makkelijk kan rijden. Heel slim.. lekker Aziatisch ook weer.

Don Det

Aangezien we beide toch even onze billen ook wat rust wilden geven na de lange scooter loop zijn we daarna naar Don Det gegaan, de 4.000 islands tegen de grens van Cambodja aan. Het eilandje was echt mega klein en een hoog hippie gehalte. Overal kon je happy pizza, shakes of wat je maar wilde bestellen met dan paddo’s of wiet erdoor. We hebben uiteindelijk vrij weinig gedaan aangezien er ook echt weinig te doen was. We hebben een fietstocht gemaakt naar het grotere eiland Don Khon. Paar uur fietsen in 37 graden was wel even lekker warm haha.. achteraf gezien vonden we beide niet echt de moeite waard maar was wel een goede pauze tussen de loops door. Maar de voedselvergiftiging die we beide waren opgelopen daar was vooral beetje jammer. De volgende dag met 2 busreizen naar Thakek, waarvan 1 in de hitte, zonder airco en ontzettend smerig was echt mega kut. Maar we hadden het overleefd.

Thakek

De volgende dag toch besloten ondanks dat we ons beide nog niet helemaal op en top fit voelden toch te beginnen aan de Thakek loop voor 3 dagen. De uitstapjes waren toch wat zwaarder met een borrelende maag en darmen, hitte en de angst ineens naar de wc te moeten. We hebben veel gereden de eerste dag wat een onwijs mooie omgeving was. Zo anders weer dan Pakse. De hoge bergen deed mij denken aan de wintersport vakanties maar dan zonder sneeuw en heeeeeel warm. Na 102 kilometer op de scooter kwamen we aan in Thalang waar we hebben overnacht bij een super leuk guesthouse. Ze hadden allemaal kleine huisje, prima schoon voor de Laotiaanse begrippen en een grote BBQ in de avond. Het was echt een gezellige sfeer met een gezellig kampvuurtje erbij waar iedereen omheen zat. De volgende dag zijn we verder gereden met de verwachting nog een nacht in een guesthouse te slapen onderweg. We voelenden ons alleen toch beide niet helemaal top fit en hebben we de route een beetje afgeraffeld, namelijk niet echt wat bekeken. Maar onderweg hebben we alsnog genoten van de bergen, andere uitzichten, zwaaiend kindjes, mega veel koeien, honden, geiten die op de weg liepen en gewoon lekker bleven staan als er verkeer aankomt. Aangekomen in het hostel waren we knock-out en hebben we maar een VIP bus genomen naar Vientiane. Wat een heerlijke luxe was dat.

Vientiane

Vanaf Vientiane zijn we samen met z’n drieën gaan reizen. Michelle, ook Nederlands kwamen we daar tegen die Pim al eerder had ontmoet. Allen waren we het wel eens dat Laos toch een moeilijker land is om te backpacken. Zeker in het zuiden. Er zijn minder backpackers, Engels spreken doen niet veel mensen en backpackers zijn hier toch iets anders. Was dus een goede keus om dit samen met mijn buddy Pim te doen.

In Vientiane zijn we naar het museum geweest over de “Bombies” van Laos. Ik vond ook dat ik mij toch ook echt wat meer moet verdiepen in de landen waar ik heen ga. Een eerste stap is de geschiedenis daarvan vond ik. Het was indrukwekkend om te zien erg gebombardeerd Laos is tijden de oorlog. Laos is het meest gebombardeerde land van de wereld waar vandaag nog steeds bombies, zo noemen ze deze kleine bommen, verstopt liggen. Jaarlijks gebeuren er ongelukken waardoor mensen benen of armen kwijt raken. Mensen die zoeken met metaaldetector voor ijzer om te verkopen, met dus gevaar voor eigen leven. Bizar ... We hebben een donatie gedaan voor dit rehabilitatie centrum en daarna nog wat door de stad gewandeld onder andere langs Patuxai.

Vang Vieng

Samen zijn de we volgend dag naar Vang Vieng gereisd waar het een backpackers dorpje is. Staat bekend om het tuben, dobberen op een band en d drinken natuurlijk. Wij hebben dit verder niet gedaan maar vooral gerelaxt, happy pizza gegeten, was niet echt een succes was trouwens. Droge mond en allen maar raar voelen in je hoofd, niet meer voor mij weggelegd de drugs meer volgens mij haha. Maar was was ik deze dagen ook ook ontzettend blij dat ik Michelle en Pim bij mij had, zeker het moment dat Serif en ik hadden besloten om een punt achter ons contact te zetten. Heel fijn om dan net de juiste mensen om mij heen te hebben. Misschien dat ook daarom mijn happy pizza niet helemaal lekker was gevallen haha.

Onze volgende bestemming Lang Prabang was alweer de laatste. Ik ben er een paar uurtje geweest om mijn reis uit te zoeken naar Huay Xai om de Gibbon Experience te doen. Dus gelijk door in de nachtbus naar Huay Xai.

Het dorpje heeft maar 1 hostel, super klein, schoon en gezellig. Bijna iedereen die er slaapt doet deze trip. Lang getwijfeld omdat het wel vrij prijzig is maar het was zooooooo de moeite waard. Wat een mega gave ervaring was dit. We hadden een super leuke gemixte groep met mensen overal vandaan. De gidsen waren leuk en hadden veel humor. De eerste keer mega spannend maar daarna zo genoten. Het uitzicht was zo gaaf. Je hangt hoog in de lucht en gaat met een flinke vaart over de lijn heen. Daarna natuurlijk het toetje, slapen in een boomhut. Mega hoog en zo groot. Allemaal waren we wel uitgeput na de hike en alle indrukken. Overal hoorde je de dieren de hele avond en nacht. Inclusief de rat in onze boomhut, ook heel gezellig. De volgende dag terug hebben we nog met een groepje lekker gegeten en was het de volgende dag alweer tijd voor afscheid en gaat iedereen weer zijn eigen kant op. Inmiddels zit ik lekker in mijn hotelletje, zo fijn toch even.

Maar Laos wat was je mooi, 100.000 zwaaiende kindjes langs de weg, 100.000.000 koeien, geiten, honden op de weg, stoffige kleren van alle stof op de weg, overal gekke gaten in de weg ... en ontzettend lieve mensen maar spreken alleen jammer genoeg slecht Engels. Het toppunt van dit land was toch echt de Gibbon Experience ... Ik hou van deze gekke dingen, uitersten en activiteiten die mij een kick geven.

Maar nu is het morgen tijd voor een ander land, Myanmar. En daar ben ik ook zeker helemaal klaar voor, nieuw land, andere cultuur en vooral de tempels ... Myanmar here I come !

Reizen naar Laos:

Hostel Luang Prabang 50.000 kip

Bus Luang Prabang houay xai - 170.000 kip

Gibbon Experience 190 euro

Ticket Houay Xai - Vientiane  75,31

Hotel 24,40 (betaald met 1020 baht)

Totale uitgaven (zonder reisgeld naar Laos) = 647,71 euro in 16 dagen Laos.